Hjem
Om oss Nyheter Kontakt oss
KOMPETANSE
Markedsføring
Kreativt arbeid
Web utvikling/design
Grafisk design
Messestands/Events
REFERANSER
Markedsføring
Profilering
Web
Grafisk design
Messestands/Events
TJENESTER
Oppfølging
Sammendrag
MARKEDET
Trender
Nyheter
Skriv ut denne siden
Tips noen om denne saken

«Alt» kan måles med Universal Analytics

Publisert 04.11.2015

Universal Analytics lar deg måle trafikk på tvers av tid og enheter, og finne nye, viktige sammenhenger.

Jeg var nylig i Stockholm på et seminar hvor Sandik Nandy fra Google
påpekte at Googles viktigste mål er å være «Kilden til sannhet». Det ble
også påpekt at de som ligger i forkant når det kommer til digitale
løsninger vinner. Digitale løsninger kan være så mangt, og
sannhetskilden gjelder ikke bare for aktivitet på websider eller i
apper. Nå er det nesten ikke grenser for hva som kan måles.

Universal analytics – kilden til sannhet?
Det som muliggjør målinger av alt fra websider via inngående og utgående
e-poster og telefonsamtaler til aktiviteten til hunden din er Universal
Analytics (UA). Koden som du legger inn i applikasjonen din for å kunne
analysere data i Google Analytics.

UA er den nye standarden for måling i Analytics.
Den gamle sporingskoden fungerer inntil videre, men vil bli avviklet når UA er ferdig integrert som den nye brukerstandarden.

Fordelen med UA er at den endrer måten data samles og organiseres på i
Analytics-kontoen din, sånn at du kan få en bedre forståelse av hvordan
brukere samhandler med ditt nettbaserte innhold.

Definer meningsfulle og motiverende dimensjoner og metrics
UA
gir deg flere konfigureringsmuligheter. I tillegg kan du opprette egne
dimensjoner og metrics i Google Analytics for å gjøre dataene dine mer
relevant for dem som skal lese rapportene dine. Den svenske
«Naturskyddföreningen» viste, på tidligere nevnte seminar, hvordan de
brukte det i praksis. Jeg tråkker vel ingen på tærne når jeg hevder at
miljøvernere helst vil bruke så mye tid som mulig på å redde naturen, og
så lite tid som mulig på å rapportere og administrere. Tall og
statistikker er også noe mange (og det gjelder ikke bare miljøvernerne)
blir umiddelbart søvnige av.

«Naturskyddföreningen» har i stedet
for å bruke standarddimensjonen «Revenue» (snork!) laget sin egen som de
kaller «Square meters forest saved» (jippi!). Jeg vet i alle fall
hvilke data jeg ville opplevd som mest motiverende om min arbeidsdag
handlet om nettopp dette. Grafen som viser hvor mye regnskog de har
reddet er i tillegg integrert på intranettet til foreningen. Med andre
ord har hele organisasjonen hele tiden tilgang til data som viser hvor
mye deres arbeid bidrar til å redde nok en bit av regnskogen.

Mer informasjon om kjøpsprosessen
UA
gir deg også tilgang til Enhanced eCommerce, som er et sett rapporter,
som gir deg med egen nettbutikk tilgang til en mengde verdifull
statistikk fra kjøpsprosessen. Du kan se ytelsen til hvert enkelt
produkt, og du kan se hvor mange som faller av hvor i de ulike stegene i
kjøpsprossen. Du kan til og med legge til en kobling til egne systemer
for å se antall refusjoner og dermed regne ut den faktiske omsetningen
som finnes på hvert produkt. Disse rapportene gjør det enklere for deg å
avdekke svakheter i kjøpsprosessen din og bygge segmenter som du kan
bruke til remarketing.

Universal
Analytics er kanskje ikke svaret på alle dine problemer, men det er
ikke noe tvil om at denne måten å måle og organisere data vil hjelpe deg
til å finne fram til dine sannheter. Det vil kunne gi deg en innsikt i
din egen forretningsvirksomhet som kan gjøre at nettopp du blir den
digitale vinneren.


* * * Skrevet av Tove Engebø-Skas,
Senior digital analytiker i Making Waves. Les mer om analyse, trender og
hva som rører seg digitalt






<< Tilbake til nyhetsoversikt

 
Copyright © 2017 www.rudi.no Rudi Reklamebyrå. All rights reserved.